Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnom a figyelmed arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát. Elfogadom
Termékek Menü

Prezentáció: Az előadás mikéntjei – első cikk.

2016. 06. 05. 10:20:15

Az alábbiakban egy két részes cikk első részét olvashatod el. Remélhetően sok hasznos információt kapsz annak érdekében, hogy sikeres vagy sikeresebb előadó legyél. Ne feledjük el, egy jó előadás rengeteg új ügyfelet teremthet, valamint a meglévők bizalmát is megerősítheti.

 

Előszóban...

 

Miért van az, hogy a város utcáin sétálgatva a velünk szembejövő és prospektusokat osztogató emberek teljesen sikertelenek? Kezünkbe nyomja a szórólapot, majd mi rá se nézve a legközelebbi kukába dobjuk. Elgondolkodtál már azon, hogy ez miért végződik mindig így? A válasz az, hogy teljesen érdektelen, hiszen nem tudjuk hogy ki az, mi az, mit akart tőlünk. Avagy miért van az hogy egy vallási, vagy politikai szórólap, nem csak a kukában köt ki, de gyakran még (elolvasás nélkül is) felbosszantja az embert? Van, amit a mai világban már nagyon nehezen lehet eladni, s aki nem tanulja, tanulta ennek a „művészetét”, az az életben soha sem fogja eladni az ilyen jellegű mondanivalót. Mi most abban szeretnénk segíteni, hogy hogyan tudsz sikeresen prezentálni, bemutatni valamit, – lehet ez egy munka, egy termék, vagy jómagad – milyen technikákat alkalmazhatsz, vagy kell alkalmaznod a sikeredhez. Mire figyelj, mik lehetnek az alapvető hibák...

 

Előadások pár embernek, vagy nagyobb közönségnek...

 

Lámpaláz...

 

Mind a két esetben jellemző lehet a lámpaláz, teljesen mindegy hogy 2-4 embernek, vagy 30-40 embernek kell bemutatnunk valamit. Aki még soha semmit nem mutatott be nagyobb tömeg előtt, annak nagyon nehéz lehet leküzdeni a lámpalázat, az idegességet, s ameddig ez nem sikerül, sokszor kudarc lesz a végeredmény. A lámpalázat hatásosan lehet csökkenteni azzal, ha az ember felkészül az adott témából, mert magabiztosságot ad valamint, ha – akár ismerősök előtt – sokszor elpróbálja a témát. Csökkentheti még az is, ha az előadás előtt a használható terepet bejárjuk, illetve a kommunikációs eszközöket úgy helyezzük el, hogy nekünk az kényelmes legyen. Ezzel a pár trükkel több esetben akár teljesen ki lehet kapcsolni a lámpaláz faktort. Természetesen még mindig ott van az, amikor megtelik a „hely” és az emberek csak azt szeretnék hallani, amit mi akarunk elmondani. Ez is kezelhető azzal, ha már az elején legalább egyszer végignézünk „mindenkin”, bedobunk egy poént. Természetesen minél többször adunk elő, annál tudatosabban építjük le az idegességet, és a lámpalázat is.

 

Mit ne tegyünk...

 

Alapvető hibákat szoktak elkövetni az előadók (javarészt a kezdők). Mint például kéztördelés, zsebre dugott kéz, vagy a hátunk mögé elrejtett kezeink. De hiba lehet az is, ha egyhangú az előadás, monoton, felsorolás jellegű, egyetlen hangszínt használva. Akár a mozgásunk is negatív hatást érhet el, ha túl sokat mozgunk „táncoló” képet adunk, ami által komolytalannak tűnhet a téma is. Ennek az ellenpéldája, ha földbe gyökerezik a lábunk. Avagy, ha a prezentációs eszközeinkkel „beszélgetünk” vagy szemezünk, nem a közönséggel. Ha rosszul használjuk például a Flip Chartot, keveset, vagy túl sokat írunk rá. Ezek mellett az is hiba, ha észrevesszük hogy a közönség figyelme elkalandozik, vagy érdektelenné válik, de nem teszünk semmit, hogy visszahozzuk őket. Soha ne hagyjuk, hiszen értékes ügyfeleket veszthetünk el. A spontaneitás rossz használata is balul sülhet el. Ezt a módszert hagyjuk a profi előadókra. Kezdőként soha ne menjünk a „Valami majd lesz” mondat hatása után. Sokan kényes kérdéseknél hajlamosak „átugrani” a kérdezőt. Hatalmas hiba, ha semmit sem reagálunk egy-egy kérdésre. Mint ahogy az is, ha az előadásunkban nincs dinamika, és határozottság.

 

A Téma!

 

A téma, amit előadunk mindig legyen körüljárva, készüljünk fel. Illetve fontos, hogy a téma vonalát úgy alakítsuk, hogy számoljunk a kérdésekre is, és ennek fényében soha ne építsünk be olyan adatokat, mondatokat, melyek után kényelmetlen kérdésekbe szaladhatunk bele. De persze így is előfordulhat olyan kérdés, amire nem számoltunk. Ha nem tudunk válaszolni a kérdésre, akkor se ijedjünk meg. Közöljük az illetővel, „Jelenleg nem tudok válaszolni erre a kérdésre, viszont szívesen megvitatnám önnel személyesen az előadás után, és akár közösen is megkereshetjük a választ”. Ez olyan pozitív lökést ad nemcsak a kérdezőnek, hanem az egész közönségnek, ami komoly üzleti kapcsolatokat is eredményezhet. Az őszinteség, és a hajlandóság a közös út keresésére nagyon sokszor jól sül el, közelebb hozza a hallgatóságot is. Ha hebegünk-habogunk az viszont pont az ellenkező hatást váltja ki, azonnal elveszítjük a határozottság képét. A legrosszabb ilyenkor, ha egyáltalán nem is reagálunk a kérdezőnek. A témához használjunk bátran képeket, rajzokat. Ilyenkor jobban rögzülnek az elmondottak a hallgatóságban, mert van egy kép, amihez köthetik az egészet.

 

Megjelenés, fellépésünk!

 

Legyünk pozitívak, mosolyogjunk ha éppen kell. Olyan ruházatot válasszunk elsősorban, ami számunkra kényelmes. Sokan öltönyben, nyakkendőben és élére vasalt nadrágban mennek előadni, de annyira távol áll önmagunktól ez a szerelés, hogy képesek több figyelmet szentelni a kényelmetlen ruházatra, mint a témára, a közönségre. Már az elején jó, ha mindenkiben tudatosul, hogy mi bizony felkészültek, és határozottak vagyunk. Ha például az esemény előtt tudunk beszélgetni egy-két emberrel a hallgatóságból, az már alapból számunkra is biztos pontot fog adni az előadás közben. Hiszen, ha lesz olyan, akivel már beszéltünk, határozottabbak leszünk. Itt jegyezném meg, hogy a határozottság sosem egyenlő a rámenőséggel, vagy az agresszív előadással.

 

Mozgásunk!

 

Mozogjunk, lépjünk a közönségünk felé (de ne rohamozzuk meg őket), akár sétáljunk el az ablakhoz (de ne nézzünk ki rajta, mert abban az esetben a hallgatóság is arra lesz kíváncsi, amit mi nézünk). Ne álljunk meg egy helyben, és ne „bújjunk el” a Flip chart mögé. Figyeljünk a kifejező kézmozdulatokra. Ne kalimpáljunk kezeinkkel, hanem használjuk őket. A lényeg, hogy kezeink láthatóak maradjanak, ne kezdjünk el mutogatni a közönségre (felesleges ellenszenvet érünk el a mutogatással). Sokan szeretik látni, ha úgy mutatunk egy képre, flip chartra, hogy közben a tekintetünk a közönségen marad, és nem a kezünk útját figyeljük. Ha összefonjuk magunk előtt a karunkat, az például a bezárkózás jele. Használhatunk (főleg a lámpaláz ellen) valamilyen eszközt is a kézmozgásunkban. Például összetekert papírt, vagy pointert, esetleg ceruzát. Itt is az a lényeg, hogy például tollat ne használjunk, mert azt „csattogtatva” eltereljük a hallgatóság figyelmét.

 

Tehát a fentiekben elkezdtük nagy vonalakban megbeszélni az előadás mikéntjét. Ezen téma nagyon nagy, erre való tekintettel bátorkodnék még egy cikket írni a közeljövőben, ahol többek között a következő dolgokról lesz szó.

 

- Hangszín és hangunk használata

- Meglepetés ereje a prezentációban

- Figyelem felkeltése, és megtartása

- Interakciók

- Konkrét példák (jó és rossz előadás)

- Összegzés

hír: Alveobol.hu - webáruház